torsdag 8 september 2011

Perfekt tröja / Perfect sweater

 
Den här tröjan sydde jag innan jag gick med i Fall Palette Challenge 2011 men den passar ju bra in på min palett eftersom den är marinblå.
Jag har länge varit ute efter en sweatshirt med riktigt bra passform men det finns inte i handeln. Eller i alla fall inte sån passform som jag vill ha... Och då syr man, eller hur?
Jag tog fram mönstret till den här genom att drapera ett liknande tyg på min provdocka som jag trodde att jag hade byggt upp med vadd för att efterlikna min figur, men ack så fel jag hade. När jag hade draperat på dockan nålade jag ihop fram och bakstyck och provade men det satt allt annat än bra. Dockan är inte alls speciellt lik mig... Så jag justerade mönstret på mig själv med hjälp av speglar och märkpenna. Det kändes som att det var onödigt svårt. Men nu har jag i alla fall ett mönster på en helt perfekt sweatshirt! Äntligen!
För att göra den lite roligare gjorde jag ett frihandsbroderi med en koordinatapplikation på. N58 E11 är ett område på västkusten som ligger mig väldigt varmt om hjärtat.
Eftersom den är ganska urringad (för att vara sweatshirt) tänkte jag att det kan bli kallt om halsen lite kyligare dagar så jag sydde en halsduk i matchande färger. Också den väldigt skön!


I sewed this sweater before I joined Fall Palette Challende 2011 but it suits my palette since it's navy blue.
I've long been looking for a sweater with a really good fit, but without luck. Then you sew, right?
I took out the pattern for it by draping a similar fabric onto my dress form (which turned out to not resemble me very well so I had to make major changes in the toile on my self with help from mirrors and markers).
Unnecessarily difficult, but now I have a perfect pattern for a perfect sweater. At last!
To make it more fun I made a free hand embroidery with a appliqué on it. N58 E11 is a place on the Swedish west coast which has a special place in my heart.
For chilly days I sewed a matching scarf. Very cozy.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar