torsdag 1 september 2011

Vad ska du bli när du blir stor? When I grow up...

Jag har gått från läkare (mellan ca 12 och 16 års ålder) till kemist (från ca 16 till 19 års ålder) till "vaddå bli? jag är mammaledig!" (21-23 år) och nu landat på mönsterkonstruktör vid 24 års ålder. Men det är väl ingen som sagt att man måste ha vägen utstakad eller hur?
Tidigare i somras gick jag en intensivkurs i mönsterkonstruktion (efter att ha försökt lära mig själv från böcker under nåt år) och fick en aha-upplevelse. Det är det här jag vill hålla på med!
Bra! Men hur ska det gå till då? I Stockholm finns bara utbildning på Tillskärarakademin och Folkuniversitetet och båda kostar mer än vad jag har råd med. Och flytta till Borås, där högskoleutbildning finns, känns inte som en realistisk tanke med sambo som nyligen fått fast anställning och två små barn...
Kan jag inte utbilda mig så får jag väl köra mitt eget race (in my kind of way). Men det har jag alltid gjort så det är väl bara att fortsätta =)
Här i bloggen kommer jag dela med mig av mina projekt och äventyr på min väg mot... ja, vad är målet? Att komma vidare och utvecklas personligen antagligen.
Jag vill också gärna komma i kontakt med fler likasinnade så lämna gärna en kommentar eller skicka ett mail!

Sen jag blev mamma har jag sytt (och syr) mycket barnkläder som jag visar upp i bloggen lilla t så kika gärna in där om du är intresserad =)

I have changed my mind from doctor (between about 12 and 16 years of age) to chemist (from about 16 to 19 years of age) to "what do ou mean? I'm on maternity leave!" (21-23 years) and now landed at pattern maker at age 24. But I guess no one says you have to have the road marked out, right?
Earlier this summer I took a crash course in pattern makin (after trying to teach myself from books for a couple of years) and had an eye-opner. This is what I want to do!
Fin! But how will you do that then? IN Stockholm there are only education at Tillskärarakademin and Folkuniversitetet and both cost more than I can afford. And move to Borås, where ou can get free education, does not feel realistic with a partner who recetly received permanent job, and two small children...
If I can´t get education then I'll do it in my kind of way. But that I've alwas done so it's just to continue.
Here in the blog I will share my projects and adventures on my way to... what's the goal? To learn more and develop personally, probably
I would also like to get in touch with like-minded people so please leave a comment or send me an email.


Since I became a mother, I've sewn (and sew) a lot of baby clothes which I show in the blog lilla t. Please have a look there if you're interested =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar